Tjooo allihopa!

Torsdag eftermiddag är vad det är och just nu sitter Marlene här och sminkar Rebecca för fulla muggar. Sedan ska hon sminka mig med och kanske fixa håret också, skulle vara roligt! Om 2 timmar så kommer Astrid och Frida och det är havstema ikväll enligt Rebecca så jag måste bestämma mig vad jag ska ha på mig. Jag har ju en marinblå tröja med ett ankare på och en vit/blå randig tröja men det blir ju inte så uppklätt om jag tar det på mig så jag får fundera vidare på detta.

Tidigare idag så var jag på Sjöfartsmuseet där vi lyssnade på en som startade en organisation för några år sedan där han kämpar för sköldpaddors och hajars rätt till ett liv och till att bli behandlade rätt. Just nu fokuserade han speciellt på “Shark Finning” vilket är att fiskare fiskar upp hajar och sedan skär de av alla hajens fenor och slänger i resten av hajen i havet igen, och under allt detta är hajen fortfarande levande men den förblöder självklart sedan. Han vill alltså motverka detta, han står absolut inte för det. Han har vunnit massor av priser för sitt arbete, som han verkligen lagt ner sin själ i, han har samarbete med Barack Obama som han personligen träffade i våras. Samma sak är med en del andra presidenter runt om i världen. Nu vill han ha med Europa i detta också och jag tycker inte att det är mer än rätt att vi alla på ett eller annat sätt försöker hjälpa de stackars djuren som blir så felaktigt behandlade och att vi sätter stopp för alla de lagbrytarna som skadar hajarna och sköldpaddorna. Om inte, så kommer de inom kort vara utrotade och det vill inte jag i alla fall! Hans organisation heter PRETOMA och hemsidan hittar ni här http://www.pretoma.org/ och där finns det en massa information om vad de gör och varför. Det var en väldigt intressant föreläsning i alla fall och det var kul att få lite inside-info även fast det var väldigt jobbigt att få se alla bilder på hajarna medan de fick sina fenor avskurna endast för att folk vill tjäna lite extra pengar. 

Nu ska jag gå och börja göra mig iordning. Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0