Julmys

Har precis ätit upp min kvällsmat som blev sill, ädelost och dadlar och ett glas julmust och nu fortsätter jag julmyset med att ta en bit av pepparkaks-cheesecaken som blev över igår och sitter och tittar på filmen Elf! Cheesecaken som jag gjorde igår är riktigt god måste jag säga så jag tänkte dela med mig av receptet av denna udda men underbart goda kaka. 


APELSIN- & PEPPARKAKSCHEESECAKE

INGREDIENSER

100 g margarin eller smör

30 pepparkakor

FYLLNING:

200 g philadelphiaost

1 ½ dl socker

3 ägg

1 msk finrivet apelsinskal

2 msk pressad apelsinsaft

TOPPING:

2 dl crème fraiche

1/2-1 dl florsocker

1 apelsin

pepparkakor

 

GÖR SÅ HÄR...

1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Smält matfettet och låt det svalna lite. Mixa eller stöt pepparkakorna. Rör ner matfettet i pepparkakssmulorna. Bred ut det i en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ in formen mitt i ugnen och grädda i 10 minuter.
3. Blanda ihop ost och socker. Rör ner ett ägg i taget och till sist apelsinskal - saft. Bred ut smeten på pepparkaksbotten. Ställ in formen mitt i ugnen och grädda ca 30 minuter. Låt kakan kallna.
4. Rör ihop crème fraiche och florsocker. Bred ut detta på kakan och garnera med apelsinskal och pepparkakssmulor.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0